Kosmetiikka-alan näkymiä kuvankauniista Bolognasta

Dynamin tiimi inspiroituu

Maaliskuun puolivälissä päätimme pitää lyhyen ideointitauon kevättalven keskellä. Takana oli ollut töiden puolesta varsin kiireinen alkuvuosi ja omat kevään sarjakohtaiset tuotelanseeraukset vasta edessä. Mielessämme oli kasvanut ajatus, mitä kaikkea uutta voisimme mahdollisesti lisätä brändiportfolioomme ja mistä lähteä ammentamaan inspiraatiota tätä varten?

Kosmetiikka- ja kauneusala kehittyvät maailmalla vauhdilla ja pysyäkseen mukana uusimmissa trendeissä, on matkustettava välillä kauemmas. Tähän tarjoutui loistava tilaisuus, kun Italian Bolognassa järjestettiin kosmetiikka-alan suurimpiin ja merkittävimpiin tapahtumiin kuuluva Cosmoprof 2023 – ammattimessut kauneusalan toimijoille. Kaksipäiväiset messut antoivat meille ainutlaatuisen mahdollisuuden keskustella mielenkiintoisten näytteilleasettajien kanssa ja saimmekin runsaasti inspiraatiota kotiin tuomisiksi!

Kohti kaunista Bolognaa

Pohjois-Italiassa sijaitseva Bologna on kaunis renessanssiaikainen kaupunki, joka on tunnettu arkkitehtuuristaan sekä maukkaasta ruokakulttuuristaan. Erityisen tunnetuksi kaupunki on tullut upeista holvikaaristaan, joita voi nähdä kaikkialla kaupungin historiallisessa keskustassa.

Bolognaan ei valitettavasti pääse kevättalvella Helsingistä suoralla lennolla, joten lensimme paikan päälle Frankfurtin kautta. Saavuimme perille keskiviikkoiltana 15.3. ja jäimme malttamattomana odottamaan torstain ensimmäistä messupäivää. Lento oli perillä niin myöhään ja matkustuspäivä vaihtoineen uuvuttanut meidät siinä määrin, että kauniin kaupungin tunnelmointi jäisi seuraavaan päivään.

Laaja kattaus inspiroivia näytteilleasettajia

Messujen ensimmäinen päivä eli torstai oli meille lähtökohtaisesti tärkein, sillä tiesimme että tuolloin näytteilleasettajien joukossa olisi eniten kansainvälisiä kosmetiikka-alan ammattilaisia. Bologna Cosmoprof 2023 – tapahtuman koosta kertoo jotain, että kolmen messupäivän päivän aikana se keräsi yhteen tänä vuonna melkein 3000 näytteilleasettajaa ja arviolta 250 000 vierailijaa. 

Taustatyö ennen messuja oli aloitettu hyvissä ajoin ja meille selvisi, että My Match – nimisen palvelun avulla maakohtaiset maahantuojat sekä ulkomaiset näytteilleasettajat voitaisiin kätevästi saattaa yhteen. Näytteilleasettajien tapaamisia suositeltiin varaamaan etukäteen, mutta päätimme valita vapaamman tavan kierrellä laajaa messualuetta ja vierailla meille mielenkiintoisten näytteilleasettajien luona omaan aikatauluumme sopivalla tahdilla. Tämä osoittautui oikeaksi ratkaisuksi, sillä vastaan tuli niin paljon uusia ja inspiroivia kosmetiikkabrändejä, ettemme olisi millään voineet valita näistä mielenkiintoisimpia etukäteen.

Ajankohtaista keskustelua kosmetiikka-alan näkymistä

Toinen messupäivä perjantaina avasi uusia ihonhoidon messualueita ja tarjosi lisää ammattipuolen edustusta, vartalosarjoja sekä äärettömän määrän erilaisia vartalolaitteita. Useat näistä esitellyistä brändeistä olivat sellaisia, joihin emme olleet vielä Suomessa törmänneet. Viimeistään toisen messupäivän aikana meille hahmottui myös konkreettisesti kuinka laaja kierrettävä alue kokonaisuudessaan oli. Pohjakartan lisäksi halleja oli kongressialueella lukuisia ja näiden kiertämiseen vierähti helposti useampi tunti päivässä. Totesimmekin porukalla, että mukaan pakatut hyvät kengät olivat yksi matkamme tärkeimmistä varusteista! Navigointia helpottamaan hallit olivat eri teemojen lisäksi jaettu myös maakohtaisesti, mikä olisi antanut mahdollisuuden syventyä esimerkiksi vähemmän Suomessa tunnettuun korealaiseen tai vaikkapa USA:ssa valmistettuun kosmetiikkaan.

Mitkä olivat sitten paripäiväisen kokemuksemme tärkeimmät opit? Ensinnäkin keskustelut kaupankäynnistä ja kosmetiikka-alan näkymistä koti- ja ulkomaisten maahantuojien kanssa olivat todella hedelmällisiä. Maailmalla vahvoina teemoina kosmetiikka-alan trendeissä näkyvät juuri nyt vastuullisuus, ekologisuus, luonnon raaka-aineet sekä kierrätettävät pakkausmateriaalit. Päivien aikana käytyjen keskusteluiden sekä kaiken näkemämme pohjalta meille vahvistui että olemassa olevat sarjamme ovat hyvin linjassa kosmetiikka-alan trendien ja nykykehityksen kanssa. Työskentely niiden parissa jatkuu edelleen ja entistä syvemmin niiden ominaispiirteitä ymmärtäen!

Jännitys tiivistyy kevään mittaan

Matka Bolognaan oli kaiken kaikkiaan silmiä avaava kokemus siitä, kuinka suurta kosmetiikka-alan liiketoiminta nykyään on ja miten valtavasti niin kosmetiikan, kuin kauneuden alle tänä päivänä nivoutuu. Työmatkan tiukan aikataulun vuoksi Bolognan kuuluisimmat nähtävyyden jäivät tällä kertaa välistä paria maukasta ravintolaillallista lukuun ottamatta. Toisaalta, mikä sen parempaa kuin jättää jotain ihasteltavaa ja odotettavaa myös ensi kevääseen!

Pysy kuulolla mitä kaikkea mielenkiintoista saatamme olla lanseeraamassa kevään mittaan!

Sari Katara | DARPHIN | PAYOT | TEAM DR. JOSEPH | MII |

Sain kosmetologin ammatista jo nuorena vahvan intuitiivisen kokemuksen- tässä on kutsumukseni!

Ammattikosmetiikka on intohimoni, eksklusiivinen, yksilöllinen kauneudenhoito on sekä nykypäivää että tulevaisuutta. Olen visuaalinen ja taiteellinen kädentaitaja. Ehkä juuri siksi olen parhaimmillani asiakkaiden parissa hoidollisen puolen koulutuksissa sekä kampanjamateriaalia suunnitellessani. Vahvuutena on markkinoinnillinen osaaminen sekä sosiaalisen median monipuolinen hyödyntäminen yrityksen markkinoinnissa. Kauneudenhoitolan kokemusta minulla on yhteensä 16 vuotta, joista 5 vuotta olen ollut kosmetiikan maahantuonnin kouluttajana. Koulutukseltani olen kosmetologi ja Estenomi (AMK).

Toivoisin että olen asiakkaillemme helposti lähestyttävä ja lämminhenkinen kouluttaja, jolta voi aina tulla kysymään tuotteista, INCI:stä, hierontatekniikoista tai hoitolan somevinkeistä!

Previous
Previous

Miten helteet vaikuttavat ihoosi?

Next
Next

Ihonhoidon merkittävimmät trendit vuonna 2023